01 maj 2008

Köttfärspaj.

Glömde ju att nämna innan att jag gjorde en köttfärspaj igår.
Den var faktiskt riktigt god.

Deg:
2 1/2 dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl kesella

Fyllning:
500 g köttfärs
1 gul lök (vilket jag struntade i)
3 vitlöksklyftor
3/4 dl tomatpuré
1 dl hackad persilja
150 g riven ost
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Sätt ugnen på 200°.
Arbeta ihop mjöl och smör till en grynig massa.
Tillsätt kesella och arbeta snabbt ihop till en deg.
Tryck ut degen i en pajform.
Nagga botten med en gaffel.
Låt vila i kyl ca 30 min.
Förgrädda pajskalet ca 10 min.
Skala och hacka lök och vitlök.
Bryn färs och lök tillsammans i smör i en stekpanna några min.
Ta pannan från värmen.
Rör ner tomatpuré, persilja, 2 dl ost, salt och peppar.
Häll färsen i pajskalet.
Strö resten av osten över.
Grädda pajen i mitten av ugnen ca 20 min.

Inga kommentarer: